Start of the cycling season
Switching to e-bikes causes senior citizens to fall
The trend towards e-bikes and e-scooters is resulting in more and more fatalities: last year, eight e-bikers lost their lives in accidents in Styria - all of them senior citizens. Experts say that riding an e-bike needs to be learned. The "Krone" newspaper has collected tips for greater cycling safety.
While there were no fatal road accidents involving e-bikes in Styria in 2020 and 2021, there were already eight last year. This is due to a trend towards more or less self-propelled bikes. For the first time, more e-bikes than regular bikes were purchased in 2023. "Older people in particular are using this alternative," says Christian Gratzer from Verkehrsclub Österreich.
The main problem is that many places lack a safe cycling infrastructure. Hardly any traffic calming, too few structurally separated cycle lanes. "Senior citizens in particular need safe cycle paths," appeals Gratzer. Because despite careful cycling, the risk of falling is higher in old age - and accidents often end in fatal injuries. Statistics from the VCÖ show: More and more senior citizens are dying in accidents in Styria. Since 2020, the number of fatalities has risen from twelve to 30 - every third road fatality in 2023 was over 65 years old.
"E-bikes ride and brake differently, you need a certain riding technique. Among other things, you should train your reaction time," explains Heidi Schmitt from Radlobby Steiermark. As a representative of Styrian cyclists, she knows that dangerous situations and speed are often underestimated. In addition, cyclists are usually the weaker ones in dangerous situations. However, she draws a red line when it comes to self-propelled bikes that are operated entirely without pedaling: "We only represent active mobility, which does not include self-propelled bikes or e-scooters," says Schmitt.
Why e-scooters are particularly dangerous
If you pedal along yourself, you notice better when you need to brake, she adds. Two people are also regularly on the scooter together, and there are also illegal self-drivers over 25 km/h on the roads. E-scooters have only been included in the statistics independently of e-bikes since last year, in line with their danger. In 2023, two scooter riders died in Austria and 6,000 had to be taken to hospital due to a fall.
With e-scooters, a distinction must be made between private vehicles and scooter sharing. The latter often serve as a "fun vehicle" at night.
Christian Gratzer, Verkehrsclub Österreich
"With e-scooters, you have to differentiate between private vehicles and scooter sharing," says Gratzer. The latter are often used as a "fun vehicle" - many people are out and about at night or under the influence of alcohol. "It always depends on how they are used, not on the vehicle itself," says Gratzer. The same applies to e-bikes: "Older people in particular with a lack of experience who are switching to e-bikes should take riding courses," the expert recommends. Klaus Robatsch from the Austrian Road Safety Board also advises practicing before the very first ride. You can read all his tips below.
1. Das passende E-Bike wählen
Wichtig ist es, bereits vor dem Kauf, sich ausreichend informieren. Auf dem Markt gibt es unzählige Modelle – von Kinderrädern über „Pedelecs“ bis zu selbstfahrenden Rädern. „Lassen Sie sich im Fachhandel beraten“, sagt Klaus Robatsch vom Kuratorium für Verkehrssicherheit. Als E-Bike gelten alle Räder bis 250 Watt Nenndauerleistung und einer Geschwindigkeitszulassung bis 25 km/h – „das ist international genormt“, weiß der Experte. Für stärkere Fahrzeuge sind Führerschein, Nummerntafel und Helm verpflichtend.
2. So banal es klingt: Helm tragen
„Der Helm ist besonders wichtig“, sagt Robatsch. Doch etwa ein Drittel fährt ohne Kopfschutz auf Österreichs Straßen herum, das sorgt für 10.000 Krankenhauseinweisungen nach E-Bike-Unfällen pro Jahr. „Die Wahrscheinlichkeit für Schädel-Hirn-Trauma ist ohne Helm siebenmal höher“, erklärt Robatsch.
3. Erst üben, dann durchstarten
Es wird empfohlen, vor der ersten Ausfahrt im verkehrsfreien Raum zu üben. Man solle sich anschauen, welche Unterstützungsstufen sich wie anfühlen und ein Gefühl für die Beschleunigung bekommen, meint Robatsch. So ist die „Turbo“-Stufe nicht zum Losfahren und nur im Ausnahmefall sinnvoll. Auch das Bremsverhalten muss geübt sein – gewisse E-Bikes verfügen gar schon über eine ABS-Funktion.
4. Selbsteinschätzung ist das A und O
Beim Thema Selbsteinschätzung bilden sich zwei unterschiedliche Gruppen nach Alter: Während ältere Menschen eher übervorsichtig und teils überfordert sind, schätzen jüngere oft ihr Können falsch ein. Vor allem junge Männer übernehmen sich oft, erklärt Robatsch. Gefahrensituationen ergeben sich unter anderem durch überhöhte Geschwindigkeiten, auf Straßen mit Schienen und im Kreuzungsbereich.
5. E-Scooter bedacht nützen
Durch den E-Scooter-Boom seit dem Jahr 2019 hat sich die Anzahl der im Spital behandelten Verletzten in Österreich von 1200 auf 6000 im Jahr 2023 verfünffacht. Besonders alarmierend ist laut Kuratorium für Verkehrssicherheit, dass bei zwölf Prozent der Unfälle Alkohol im Spiel war. Häufig kommt es aber weniger auf das Fahrzeug als auf den Lenker an, wie Gratzer bereits betonte. Der E-Scooter an sich bedeutet noch keine Gefährdung.
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